Slik behandler vi hårtap hos menn | Eger Skin Clinic

Hårtap hos menn

Permanent hårtap, eller håravfall, er noe de fleste menn sliter med i løpet av livet. Selv om hårtap ikke er farlig kan det oppleves sjenerende, og gå utover selvtillit og livskvalitet til de det rammer.

Når vi snakker om hårtap hos menn så snakker vi hovedsakelig om arvelig hårtap (androgen alopesi). Dette er den vanligste typen hårtap. Håravfall hos menn begynner som regel i 30-50 årsalderen, men hos 5 prosent av norske menn starter det allerede før 20-årene.

Den vanligste typen hårtap hos menn er androgen alopesi (arvelig hårtap), og kommer av en økt følsomhet for mannlige kjønnshormoner. Denne følsomheten rammer huden og hårene i hodebunnen, og fører til at hårsekkene blir mindre – noe som gjør håret tynnere og svakere. I tillegg reduseres produksjonen av nye hår, som vil si at man blir sittende igjen med mindre hår enn det man mister, da kroppen ikke klarer å produsere like mye hår som tidligere.

Flekkvis hårtap kommer av en betennelsesreaksjon omkring hårsekkene som får hårene til å falle ut. Årsaken til betennelsen er ikke kjent, men man antar at immunsystemet spiller en viktig rolle. Utover disse to typene hårtap så kan mange oppleve hårtap relatert til stress, men dette er som regel periodevis og ikke nødvendigvis permanent.

Andre mulige årsaker for håravfall hos menn kan være:

• Alder
  • Sykdom i hodebunnen (f.eks. sopp)
  • Bivirkning av medisin
  • Andre sykdommer (f.eks. stoffskiftesykdom)
  • Vitaminmangel

Når du begynner å miste hår vil prosessen foregår gradvis. Det begynner som regel med at håret tynnes ut ved tinningen og pannen, før hårfestet etterhvert starter lengre og lengre bak på hodet. Hos mange menn fører hårtap til skallethet. Håravfall begynner som regel i 30-50 årsalderen, men hos 5 prosent av norske menn starter det allerede før 20-årene.

Flekkvis hårtap (alopecia areata) er en annen type hårtap hvor håret faller ut helt i et eller flere runde/ovale områder. Dette kan forekomme overalt på hodet, og skjer som regel plutselig og i ung alder. Ca. 80 % får fullstendig gjenvekst av håret etter en tid, men i sjeldne tilfeller mister man alt håret.

Tegn på hårtap hos menn:

• Tynnere hårstrå
  • Mindre fylde
  • Økt mengde i hår som faller av
  • Synligere hodebunn
  • Høyere viker
  • Måne i bakhodet
  • Tynnere og høyere hårfeste

Dersom du merker at du mister mer hår enn vanlig, eller at håret har blitt merkbart tynnere, bør du oppsøke råd fra lege eller hudlege for å identifisere årsaken og finne en passende behandling. Dersom hårtapet skyldes sykdom, er det avgjørende å behandle årsaken, ikke bare symptomene.

Dersom du har tynt hår, flekket hårtap (alopecia areata), arvelig hårtap og aldersbetinget hårtap, tilbyr våre sykepleiere behandling med PRP eller CYJ Hairfiller.

Dr. CYJ Hairfiller

Dr. CYJ Hairfiller er en svært effektiv og nyskapende behandling mot hårtap som nå endelig har kommet til Norge! Behandlingen går ut på å injisere hodebunnen med en sammensetning av ulike peptider – noe som ikke bare stopper hårtap, men også vekker døende hårsekker tilbake til liv.

PRF Hårbehandling

PRP-behandling stimulerer til ny hårvekst, forbedrer kvaliteten på eksisterende hår og bremser ytterligere hårtap. Hårbehandling med PRF som bremser hårtap og naturlig stimulerer hårsekkene i hodebunnen slik at håret vokser ut igjen.