Behandling av akne og kviser | Eger Skin Clinic

Kviser/akne

Det er ikke bare tenåringer som får kviser eller akne, selv om urenheter er mest vanlig hos unge.

Behandling mot kviser/akne

Det finnes mange gode behandlinger mot kviser og akne. Noen responderer godt på syrer, lysterapi eller en kombinert behandlingsform.

Vi tilbyr mange ulike ansiktsbehandlinger som renser porer, eksfolierer og motvirker fet og uren hud. Dersom du har slitt med akne eller mye kviser i mange år, kan det også være du har fått arr som følge av dette. En kombinasjonsbehandling der du behandler gamle arr og forhindrer at nye kviser oppstår vil i slike tilfeller gi deg det beste resultatet.

Våre utdannede spesialister hjelper deg med å skreddersy en behandling for akkurat deg. Booke en time for konsultasjon så er du i gang!

Kviser og akne er utslett som oppstår når talgkjertlene blir tette og betente. Du kan få kviser og akne alle stedene du har porer, men det oppstår oftest i ansiktet, på halsen, ryggen og brystet der du naturlig har fetere hud.

Mennesker i alle aldre kan få kviser, men det er mest vanlig i tenårene. I puberteten går både gutter og jenter gjennom store hormonforandringer, som gjør at det dannes mer talg i talgkjertlene enn det som er nødvendig. Samtidig blir utgangen fra talgkjertlene trangere og produksjonen av bakterien propionibacterium akne øker. Dette kan tette seg og føre til at det dannes små betennelser i huden.

Siden hormonubalanse er en vanlig årsak til kviser og akne er dette også noe mange kvinner sliter med i voksen alder. Menstruasjon, graviditet, bruk av p-piller og overgangsalder er eksempler på tilstander som påvirker hormonene. Mange kvinner bruker også sminke og det kan være vanskelig å vite hvilke kremer som er best under sminken, hva som tetter til huden, hvor lang eller kort tid en kost samler bakterier og hva man skal rense ansiktet med på kvelden.

Kviser og akne er svært vanlig og kan relateres til både stress, dårlig kosthold og hormoner. Det finnes derfor ikke bare én forklaring eller én behandling for akne og kviser.

Gener er med på å avgjøre hvorvidt du er mer utsatt for kviser og akne, men det er gjerne livsstil og hudpleierutiner som avgjør hvor alvorlig du rammes.

Genetikk bestemmer for eksempel din hudtype og størrelsen på porene, men hva du spiser, hvor lenge du sover og produktet du vasker ansiktet med på kvelden – det bestemmer du.

Kviser smitter ikke og er ufarlig, men det kan både gjøre vondt og være sjenerende for den som har det. Mange føler seg uren, men urenheter er faktisk ikke assosiert med dårlig hygiene. Faktisk kan det å vaske seg for ofte gjøre plagene verre, fordi du også har naturlige gode bakterier på hudoverflaten som du vil ta være på.

Ulike typer kviser og akne kan ha ulike symptomer:

Komedonakne

Komedon betyr hudorm og består av noen svarte (åpne) og hvite (lukkede) hudormer. Oftest er det ingen betennelse, eller så er betennelsen diskret, uten direkte rødhet. Dette skyldes skyldes økt talgproduksjon.

5 ulike nivåer:

1. Nesten klar hud med sporadiske komedoner og liten rødhet.
  2. Mild, med komedoner, noen papler og sporadiske pustler.
  3. Moderat, med mange komedoner, papler og pustler. Imidlertid ingen knuter.
  4. Alvorlig, med mange komedoner, papler og pustler, samt sporadiske knuter.
  5. Svært alvorlig, med store knuter.

Det er viktig å finne ut hvilken type urenhet du har for å kunne vurdere hvilken behandling du trenger og hvor ofte du trenger behandling. Vi ønsker aldri å utsette deg og huden din for mer enn hva som faktisk kreves for å behandle kvisene. Hvilken type behandling du går for er et valg som du selv tar i samråd med din behandler hos oss.

Kviser i ulike deler av ansiktet

Det er også vanlig å få akne og kviser i en spesifikk del av ansiktet. Du kan lese mer om spesielt utsatte områder i våre fordypende artikler om akne i pannen, på haken og rundt munnen.

Har du aktive kviseutbrudd er det ikke alle behandlinger som er anbefalt. Dermapen er for eksempel ikke egnet for hud med aktiv akne ettersom nålene som arbeider i hudlagene vil spre bakterier videre.

Vi anbefaler derfor å behandle aknesymptomer først. Les mer om de ulike alternativene under.

Dersom du skal behandle kvisene dine selv, er det viktig at du bruker riktig type hudpleieprodukter for din hudtype og dine spesifikke hudproblemer.

Produktene du bruker skal bidra til å normalisere talgproduksjonen og eksfoliere hudoverflaten, uten å tørke huden din ut. Dehydrert hud er mer utsatt for å bli tett og betent, noe du selvfølgelig vil unngå.

Har du mild til moderate urenheter er det noen ganger mulig å bli kvitt dette på egen hånd med hjelp av gode produkter. Mange kremer som du får kjøpt i butikk inneholder ofte mye fett eller lipider som blokkerer porer og gjør vondt verre.

Vi anbefaler en skrubb, rens, et talgregulerende system og en funksjonell dag- og nattkrem.

Når du skal velge riktige produkter til å behandle din akne så kan det være flere faktorer man bør ta hensyn til, som alder og øvrig hudtilstand.

Vi anbefaler derfor å ta kontakt med oss for uforpliktende produktveiledning. På Eger Skin Clinic finner du et stort utvalg av dermatologisk testet produkter. Vi har også noen helt veganske produkter for deg som foretrekker det.

Vi hjelper deg gjerne!

Acnelan Peel

Kjemisk peeling fra Mesoestetic er en høyeffektiv behandling av akne. Behandlingsplanen består ofte av 2 – 4 behandlinger med 15–21 dagers mellomrom for å sikre at alle bakterier og inflammasjon i huden er borte.

Elixir Glykol Peel

En kjemisk peeling med høyt innhold av a-vitamin og glykol som utover å behandle aknesymptomer også gir forbedrer aldringstegn, solskader og grove porer. Behandlingen kan også tas om sommeren. Passer veldig godt for deg med sensitiv hud.

Mesoterapi Deep Clean

På Eger Skin Clinic har vi utviklet en egen protokoll til Mesoterapi som motvirker uren hud, grove porer og har en korrigerende effekt på aknesymptomer. Mesoterapi består av en sammensetning av ulike aktive ingredienser med fokus på å redusere plagsom akne. Kan med fordel kombineres med roende maske og LED-lys.

Kleresca

Kleresca er en unik behandling med langtidsvirkende effekt. Teknologien til Kleresca bygger på fotosyntesen der de aktive virkestoffene aktiveres med et fluorescerende lys. Behandlingen normaliserer cellefunksjonen, reduserer betennelse og eliminerer aknebakterier. Behandlingen er også trygg for gravide.

Er du usikker på hvilken behandling som er best for din hud?

Hvis du ønsker å vite mer om hvordan du kan behandle dine kviser kan du ta kontakt her for en konsultasjon. Finn din klinikk