Slik behandler vi hårtap hos kvinner | Eger Skin Clinic

Hårtap hos kvinner

Hårtap hos kvinner (androgenetisk alopeci) er et vanlig fenomen, og de fleste vil oppleve dette i varierende grad i løpet av livet. Forekomsten av hårtap blant kvinner er størst etter overgangsalderen, men unormalt stort håravfall kan også skje i andre perioder av livet og skyldes en rekke faktorer.

Les mer om behandlingsalternativene under eller book en konsultasjon med oss, slik at vi kan finne riktig behandling for deg.

Årsaken til hårtap hos kvinner kan være så mangt. Arv, hormonell ubalanse, stress, samt mangel på vitaminer og mineraler er vanlige årsaker. Hårtap kan oppleves som belastende, og påvirke både selvtilliten og livskvaliteten til den som rammes. Heldigvis finnes det behandlingsalternativer som bremser hårtap og stimulerer hårsekkene i hodebunnen til økt hårvekst.

Hårtap, eller håravfall hos kvinner, kan blant annet skyldes:

• Svangerskap (fødsel)
  • Overgangsalder
  • Hormonlidelser som PCOS
  • Høyt stressnivå
  • Arvelig predisposisjon
  • Mangel på vitaminer og mineraler, som jern og vitamin D- og B
  • Autoimmune sykdommer

Androgenetisk alopeci er den vanligste årsaken til hårtap hos både kvinner og menn. Tilstanden skyldes en overfølsomhet for hormonet DHT, som fører til at håret gradvis tynnes ut og faller av over tid. Kvinner som blir rammet av dette, vil oppleve en diffus tynning av håret på kronen av hodet og toppen av hodet.

Alopecia areata, flekkvis hårtap, er en autoimmun lidelse som både kan ramme kvinner og menn. Tilstanden oppstår når immunforsvaret angriper hårfolliklene, som resulterer i et plutselig hårtap i små eller store områder. Dette kan påvirke hodebunnen, øyenvipper, øyenbryn og andre områder med kroppshår.

Kvinner mister rundt 50-100 hårstrå per dag. Dette høres kanskje mye ut, men det er egentlig bare en liten andel av det totale antallet hår vi har på hodet. Mengden håravfall kan imidlertid variere, avhengig av sesong, hormonelle endringer og alder.

Dersom du merker at du mister mer hår enn vanlig, eller at håret har blitt merkbart tynnere, bør du oppsøke råd fra lege eller hudlege for å identifisere årsaken og finne en passende behandling. Dersom hårtapet skyldes sykdom, er det avgjørende å behandle årsaken, ikke bare symptomene.

Dersom du har tynt hår, flekket hårtap (alopecia areata), arvelig hårtap og aldersbetinget hårtap, tilbyr våre sykepleiere behandling med PRP eller CYJ Hairfiller.

Dr. CYJ Hairfiller

CYJ Hairfiller er en innovativ peptideteknologi som ikke bare stopper hårtap, men også vekker døde hårsekker til livet. Behandlingen hjelper deg som har flekket hårtap (alopecia areata), arvelig eller aldersbetinget hårtap, eller ønsker generelt tykkere hår

PRP Hårbehandling

Behandling med PRP bremser og forhindrer hårtap, og gir deg tettere og fyldigere hårvekst. Behandlingen kan også kombineres med Peptid-behandling (DR. CYJ Hairfiller) for maksimal effekt, eller som et supplement til hårtransplantasjon.