Kviser i pannen | Eger Skin Clinic

Kviser i pannen

Akne, ofte kalt kviser, er et utslett som oppstår når talgkjertlene blir betent. Folk i alle aldre kan få kviser, men det er mest vanlig i tenårene. I puberteten går både gutter og jenter gjennom store hormonelle forandringer, som gjør at det dannes mer talg i talgkjertlene enn det som er nødvendig.

Samtidig blir utgangene fra talgkjertlene trangere og produksjonen av bakterier øker. Dette kan tette porer og føre til at det dannes små betennelser i huden.

Hvis du ønsker å vite mer om hvordan du kan behandle dine kviser og gamle arr, kan du ta kontakt her for en konsultasjon.

Det er ikke bare i tenårene man kan ha akne, eller hormonforandringer. Har du akne og i tillegg betennelse i huden, ser vi også nærmere på det. Det finnes flere typer akne:

Komedoakne

Komedon betyr hudorm og består av noen svarte (åpne) og hvite (lukkede) hudormer. Oftest er det ingen betennelse, eller så er betennelsen diskret, uten direkte rødhet.

Papulopustuløs

Papulopustuløs akne består av røde papler og pustler, ofte om hverandre. Papler er små røde kviser, og pustler er som små, blemmer.

Nodulocystisk akne/ Konglobat akne

Dette er den alvorligste formen av akne. Her får du dypere cyster og byller med verk. Du kan oppleve disse cystene som en kule i huden. De kan være smertefulle og det er fare for arrdannelse, også uten at du klemmer.

Pannen inngår i noe vi kaller for T-sonen. Tenk at du setter en stor T over ansiktet, som strekker seg nedover nesen. Fet eller kombinert hud har ofte en ekstra høy talgproduksjon akkurat i T-sonen. Derfor forekommer kviser og urenheter ofte der. Selv om dette er de vanligste områdene for urenheter, er det dermed ikke uvanlig å få kviser på kinnene, tinningene eller til og med på ørene. Du kan også få kviser i nakken og hodebunnen. Siden hodebunnen vanligvis er fet, er det en god grobunn for å utvikle kviser.

Har du lugg kan dette i seg også bidra til mer kviser i pannen. Faktisk er håret og hårprodukter også ofte en årsak til tette porer. Rester fra hårprodukter kan «falle ned» i løpet av dagen eller komme i porene ved direkte påføring. Hold derfor alltid en hånd over pannen når du sprayer, og tørk gjerne av huden med et produkt som ikke forstyrrer din PH-verdien i huden etterpå.

Du bør være forsiktig med å rengjøre huden for mye. Husk at kviser i pannen oftest ikke har noe med om du vasker deg godt nok eller ikke. Fet hud eller kombinasjonshud i pannen kan kun håndtere en viss mengde rengjøring, før den i stedet tørker ut. Dette kan føre til større ubehag og opptreden av nye kviser.

Ønsker du å unngå kviser i pannen anbefaler vi en god hudpleierutine, som du følger morgen og kveld. På denne måten gir du huden best mulige forhold samtidig som du kan forebygge og behandle urenheter i pannen. Det er viktig at produktene du bruker er tilpasset din hud og ikke tørker den ut.

Vi kan tilby mange ulike ansiktsbehandlinger som roer, skaper mer fukt eller eksfolierer tett hud. Om du har hatt problem med akne eller mye kviser i mange år er det kanskje også sånn at du har fått en del arr.

En kombinasjonsbehandling der du behandler gamle arr og hindrer at nye kviser oppstår, er en behandlingsform som gir gode resultater.

Eger Skin Facial

Våren signaturbehandling blir tilpasset etter din individuelle hudtilstand, der vi skånsomt klemmer ut urenheter og tilpasser produkter etter din hudtype.

HydraFacial

Behandlingen som gir deg resultat du både vil se og føle, og vår absolutte bestselgende ansiktsbehandling som renser huden for urenheten gjennom vakuum. Tilfører essensielle næringsstoffer og eksfolierer øverste hudlaget og etterlater en strålende hud.

Mesoterapi Deep Clean

På Eger Skin Clinic har vi utviklet et eget meso-protokoll, som motvirker uren hud, grove porer og korrigerende på akne-symptomer. Mesoterapi består av en sammensetning av ulike aktive ingredienser utvalgt for sine rensende egenskaper, med fokus på å redusere urenheter i huden. Denne behandling kan med fordel kombineres med roende maske og LED-lys, som vil gi roende effekt på inflammert hud.

Kleresca

Kleresca er en unik behandling med langtidsvirkende effekt. Teknologien til Kleresca som bygger på fotosyntesen der de aktive virkestoffene aktiveres med et fluorescerende lys. Behandlingen normaliserer cellefunksjonen, reduserer betennelse og eliminerer aknebakterier. Kleresca er også trygg for gravide.

PCA-Peel for behandling av sensitiv hud

Har du i tillegg til kviser og urenheter også følsom hud så kan PCA-peeling være et god alternativ for deg. Book gjerne en konsultasjon hvis du er usikker på hvilken hudtype du har.

Ta kontakt for uforpliktende konsultasjon

Eller hvis du har andre spørsmål til oss. Finn nærmeste klinikk