Fysioterapi i Oslo

Fysioterapi

Fysioterapi er en behandling for deg med behov av å lindre smerte eller gjenopprette bevegelse av ledd og omkringliggende vev, samt forbedre muskelstyrken og korrigere holdningsfeil.

Første besøk

Under ditt første besøk hos en fysioterapeut vil du vanligvis bli bedt om å fylle ut et skjema med personlige opplysninger samt historien om dine plager og sykdommer. Deretter vil fysioterapeuten gjennomføre en helseundersøkelse, hvor de vil spørre om din helsestatus, symptomer og tidligere forsøk på behandling. Etter undersøkelsen vil fysioterapeuten gjennomføre en grundig fysisk undersøkelse, vurdere bevegelsesomfanget, muskelstyrken, kroppsholdningen og andre relevante faktorer. Basert på den innsamlede informasjonen vil fysioterapeuten utvikle en personlig behandlingsplan, som kan inkludere øvelser, terapeutiske teknikker, massasje, manuell behandling eller andre terapimetoder. I løpet av det første besøket kan fysioterapeuten også gjennomføre den første terapeutiske behandlingen eller instruere deg i å gjøre øvelser hjemme.

25-50 min

Under ditt neste besøk hos en fysioterapeut vil det vanligvis starte med en kort oppfølgende samtale for å vurdere fremgangen siden forrige besøk. Fysioterapeuten kan spørre om eventuelle endringer i symptomer eller opplevelser, samt hvordan kroppen din har reagert på behandlingen så langt. Deretter vil de gjennomføre en ny fysisk undersøkelse for å vurdere den nåværende tilstanden og tilpasse behandlingen til dine nåværende behov.

Basert på resultatene av den fysiske undersøkelsen og samtalen, kan fysioterapeuten gjøre endringer i behandlingsplanen. Dette kan innebære justeringer i øvelser, tilpasning av behandlingsintensitet, innføring av nye terapeutiske teknikker eller andre endringer som vil hjelpe videre i behandlingsprosessen.

Kontinuerlig behandling inkluderer også regelmessige terapisesjoner, hvor fysioterapeuten vil veilede deg gjennom behandlingsplanen, gi råd om hjemmeøvelser og overvåke fremgangen din. Etter hvert som tiden går, hvis symptomene dine forbedres, kan fysioterapeuten gradvis tilpasse behandlingsintensiteten eller redusere hyppigheten av besøk, i tråd med dine behov og terapeutiske mål.

I starten vil terapeuten intervjue deg og spørre om årsak til konsultasjonen, nye plager, eksisterende sykdommer, tidligere behandlinger, medisiner brukt osv. Husk å informere om alt – selv om det kan virke ubetydelig for deg, kan det være viktig for terapeuten av stor betydning – det kan antyde årsaken til nye plager eller utgjøre en kontraindikasjon til terapi.

Behandlingstid: Fra 25 min

Aldersgrense: 20år

Konsultasjoner refunderes ved kjøp av behandling.

Fysioterapi 1. gang

990 – NOK